Hva er forskjellen og hvorfor betyr det noe?
Mange forveksler Corporate Social Responsibility (CSR) med bærekraft. Disse to begrepene handler om fundamentalt ulike tilnærminger til forretningsdrift. Å forstå forskjellen kan være avgjørende for hvilke selskaper som lykkes i fremtidens marked – og hvilke som vil falle fra. Kanskje det er like greit å lære seg forskjellen med en gang?
Bærekraft går langt dypere enn CSR og handler om hvordan en virksomhet drives på en måte som tar hensyn til fremtidige generasjoner. Det innebærer en forretningsmodell som ikke er avhengig av å tære på planetens ressurser eller svekke samfunnets velferd. Eksempler på bærekraftige tiltak inkluderer:
Selvportrett av Nancy
CSR har sin plass, men i stor grad handler det om å gi bedriften en form for ryggdekning – en måte å vise at man «gjør noe». Bærekraft, derimot, er et helhetlig perspektiv der målet er å skape en organisasjon som kan vokse og utvikle seg uten å forbruke ressurser på en uansvarlig måte.
Det er ingen tvil om at næringslivet står overfor store endringer i takt med det grønne skiftet. «Business as usual» er ikke lenger et alternativ, og selskaper som kun fokuserer på CSR uten å ha en langsiktig bærekraftsstrategi risikerer å havne bakpå. De som derimot satser på bærekraftig vekst, vil ikke bare bidra positivt til samfunnet – de vil også styrke sin konkurransekraft i et marked som i stadig større grad etterspør ansvarlige løsninger.
Et godt første steg er å bevege seg fra en CSR-policy til en bærekraftstrategi med et tydelig mål om fremtidsrettet vekst. Dette betyr å integrere bærekraft i kjernevirksomheten, utvikle ressurs-bevarende forretningsmodeller og skape løsninger som bidrar positivt til både miljøet og samfunnet.
Håper du nå har bedre grep om forskjellen på CSR og bærekraft.
Til sist gjenstår bare ett spørsmål: Vil din virksomhet være en del av fremtidens vinnere?
Nancy Fandler Brodin er spesialist innen fagområdene strategi, innovasjon og bærekraft med 15 års erfaring som strategisk rådgiver til topplederteam. Nancy leder strategiprosesser som blant annet har doblet kundenes omsetning til milliardbeløp på få år. I tillegg har hun bidratt til å skape organisasjonskulturer preget av positivt engasjement og innovasjonskraft.