Mange forbinder innovasjon utelukkende med teknologi. Det er en misforståelse. Innovasjon handler om å skape noe nytt som har nytteverdi og som blir brukt i praksis. Det kan være analogt, sosialt eller samfunnsnyttig – teknologi er kun én av mange mulige veier til innovasjon.
En av de mest begrensende feiloppfatningene er at innovasjon krever store budsjetter, omfattende teknologiske fremskritt og dedikerte IT-avdelinger. Dette er feil.
Innovasjonsprosjekter kan ha like stor suksess med:
Ved å tenke innovasjon i et bredere perspektiv kan ledere og organisasjoner avdekke nye muligheter – uansett bransje.
Nancy Fandler Brodin presenter i møte med kunde
Innovasjon skal gi konkrete gevinster for din organisasjon. Her er noen eksempler:
Mange vet ikke hvordan de skal gjennomføre innovasjon på en strukturert og effektiv måte.
I tillegg feiler 95 % av innovasjonsprosjekter, og frykt for å mislykkes kan drepe engasjement.
Sjansene for suksess øker imidlertid kraftig dersom:
Synes du nå det er fristende å sette i gang med en brainstorming på neste avdelingsmøte? Ikke gjør det.
Brainstorming er faktisk en av grunnene til at innovasjon har fått et dårlig rykte.
Mitt råd er å starte med en klar beskrivelse av utfordringene som gjør nyskapning til et nødvendig steg for å vinne kunden på måter konkurrentene dine ikke kan kopiere.
Nancy Fandler Brodin er spesialist innen fagområdene strategi, innovasjon og bærekraft med 15 års erfaring som strategisk rådgiver til topplederteam. Nancy leder strategiprosesser som blant annet har doblet kundenes omsetning til milliardbeløp på få år. I tillegg har hun bidratt til å skape organisasjonskulturer preget av positivt engasjement og innovasjonskraft.