Hva er forskjellen og hvorfor betyr det noe? Mange forveksler Corporate Social Responsibility (CSR)...
Ser du mulighetene i det grønne skiftet?
Mange ledere leter etter svaret på hvordan de skal sikre fremtidig vekst. Vårt korte svar? Start med å se i riktig retning. Fremtidens vekstmuligheter ligger ikke skjult i dagens drift – de ligger i evnen til å tenke strategisk nytt.
Finansmarkedet har allerede begynt å stille de riktige spørsmålene:
- Hvor bærekraftig er forretningsmodellen din, egentlig?
- Hvordan møter dere kravene i det grønne skiftet?
- Er selskapet ditt posisjonert for fremtidens forventninger?
Der investorene går, følger kapitalen. Og kapitalen beveger seg i stadig større grad mot selskaper som viser evne og vilje til å løse reelle samfunnsutfordringer – på en lønnsom, transparent og ansvarlig måte.
Det handler ikke om å bli "grønn nok"
Det handler om å forstå hvilken rolle virksomheten din spiller i en større sammenheng. Er dere en del av problemet, eller en del av løsningen?
Fremtidens konkurransekraft avgjøres av mer enn pris og kvalitet. Den avgjøres av evnen til å innovere for en ny virkelighet – en virkelighet der bærekraft er et forretningsmessig konkurransefortrinn, ikke en kommunikativ finpuss.
Strategisk bærekraft handler om å stille nye spørsmål:
- Hvilke muligheter finnes i overgangen til en sirkulær økonomi?
- Hvordan kan verdikjeden vår bli en kilde til konkurransekraft – ikke risiko?
- Hva skjer med etterspørselen når våre kunder blir mer bevisste?
Strategiprosesser som gir retning
I vårt arbeid med strategiprosesser ser vi én ting gå igjen: Evnen til å stille modige spørsmål skaper tydelige svar. Det er først når du tør å utfordre dagens forretningsmodell at du ser konturene av fremtidens muligheter.
Å sikre fremtidig vekst handler ikke bare om å levere på dagens mål. Det handler om å forme en virksomhet som tiltrekker seg kapital, kompetanse og kunder – også om fem eller ti år.
Vil du finne nye forretningsmuligheter som skaper vekst for fremtiden? Da må du våge å ta et oppgjør med «business as usual».